MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO’24

25 Luty 2024 r.
Redaktor: pienkosiwona
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO’24

21 lutego po raz 24 obchodziliśmy  Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego #MotherLanguageDay, który proklamowany został w 1999 roku, decyzją Konferencji Generalnej UNESCO.

 “Jego celem jest ochrona języków ojczystych oraz dbanie o języki zagrożone i ginące. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypomina o różnorodności językowej na świecie, a jednocześnie podkreśla wartość języka w rozwoju dziedzictwa kulturowego. Dbając o język ojczysty i chroniąc go, dbamy o własną tożsamość narodową.

  Temat tegorocznych obchodów „Edukacja wielojęzyczna – konieczność transformacji edukacji” podkreśla znaczenie różnorodności kulturowej i językowej dla zrównoważonego rozwoju społeczeństw. Społeczeństwa wielojęzyczne i wielokulturowe istnieją dzięki swoim językom, które przechowują i przekazują kolejnym pokoleniom tradycyjną wiedzę i kulturę.”

 Klasa III z ogromnym zaangażowaniem włączyła się w działania mające na celu zwrócenie uwagi kolegów na znaczenie języka polskiego dla Nas – Polaków, pogłębienie wiadomości oraz doskonalenie własnych umiejętności.

  Swoją przygodę trzecioklasiści rozpoczęli 12 lutego. To tego dnia Lewis Waterman w 1884 roku opatentował w Nowym Jorku pióro wieczne, stąd 12 lutego obchodzony jest  Ogólnopolski Dzień Pisania Piórem.

   Trzecioklasiści od kilku tygodni piszą piórami. Dlatego historia pióra, jak również poznanie korzyści płynących z jego używania stało się nie tylko punktem wyjścia do obchodów Dnia Języka Ojczystego, ale dało odpowiedź na wiele nurtujących Ich pytań.

  21 lutego trzecioklasiści doskonalili także umiejętność budowania pięknych wypowiedzi ustnych i pisemnych, poznali polskie wyrazy archaiczne oraz początki polskiego pisma. Zapoznali się z alfabetem informacji o języku polskim.

   Dla wszystkich ogromnym zaskoczeniem był fakt, iż alfabet polski opiera się na alfabecie łacińskim. Z entuzjazmem uczniowie podjęli zadanie związane z tłumaczeniem łacińskich przysłów, które, jak okazało się niosą w sobie wiele ważnych prawd życiowych.

   Język polski jest jednym z najtrudniejszych języków świata. Polska gramatyka i ortografia to wyzwania nie tylko dla cudzoziemców, ale i dla młodzieży, dlatego też trzecioklasiści przygotowali sobie tzw. fiszki, dzięki którym będą doskonalili tajniki języka polskiego.

21 i 22 luty to czas nie tylko działań doskonalących umiejętności językowe, ale to także czas, w którym uczniowie doskonalili umiejętność współpracy i współdziałania, a także podejmowania samodzielnych decyzji, często bardzo trudnych.

                                       Przed trzecioklasistami kolejne wyzwania, a ich realizacja to przygoda, której nie mogą się doczekać…