BYĆ JAK IGNACY TO SUPER SPRAWA!

30 Listopad 2022 r.
Redaktor: pienkosiwona
BYĆ JAK IGNACY TO SUPER SPRAWA!

Uczniowie klasy II we wrześniu przystąpili do VII edycji programu edukacyjnego dla szkół podstawowych organizowanego przez Fundację PGNiNG im. Ignacego Łukasiewicza Być jak Ignacy „Zostań ambasadorem nauki”. Za nami I spośród 8 etapów programu – Cząstki elementarne i chemia w życiu codziennym. To była fantastyczna przygoda! Uczniowie dowiedzieli czym są pierwiastki i z czego składa się atom. Poznali nazwy często spotykanych pierwiastków /hel, wodór, fluor, węgiel, żelazo, srebro, rad/ oraz miejsce ich występowania. Samodzielnie wykonali modele pierwiastków tlenu i helu. Oj, było przy tym sporo rwetesu 🙂 Robot Blu i Ignacy przybliżyli uczniom sylwetkę Mari Skłodowskiej-Curie, zaś Alicja swoim zachowaniem sprowokowała żarliwą dyskusję dotyczącą bezpieczeństwa podczas wykonywania doświadczeń chemicznych. Jej efektem było ustalenie ważnych zasad bezpiecznego przeprowadzania doświadczeń:                                                                                                                        • Gdy zaczynasz z chemią czary, lepiej miej na nosie okulary.
• Jeśli nie chcesz być kolorowy, lepiej fartuch miej gotowy.
• Chemik co substancje bada, rękawiczki szybko wkłada.

Jedno z przeprowadzanych samodzielnie  doświadczeń pokazało uczniów w jaki sposób można sprowokować  proces wydzielania gazu (dwutlenku węgla) pod wpływem reakcji chemicznej – to było bardzo inspirujące! Doświadczeniu towarzyszył ogromny  entuzjazm i niegasnący przez długi czas uśmiech na twarzach uczniów.

Chromatografia – to brzmi bardzo poważnie! W rzeczywistości to prosta, ale efektowna technika, która pozwoliła uczniom na odwrócenie procesów, wielokrotnie doświadczanych podczas zajęć plastyki. Tym razem wykonane doświadczenie pozwoliło  rozdzielić barwniki zawarte w kolorowych pisakach na poszczególne kolory, z jakich się składają.

Wynikami doświadczeń uczniowie dzieli się z naszą p. Dyrektor, która z radością przyjęła inicjatywę młodych naukowców, zachęcając ich do dalszych działań.

Pierwszy etap nie mógłby się zakończyć bez poznania typów reakcje chemiczne – procesów zmiany, w  efekcie których zawsze powstaje nowy/inny produkt. To nie była prosta sprawa – analiza, synteza, pojedyncza czy podwójna wymiana. Uf! ! Działania jednak zakończyły się sukcesem!

Przed uczniami II etap ” Woda i jej wyporność” ! Już niedługo kolejna porcja wrażeń! Do zobaczenia!