BOHATERON’24

28 Listopad 2024 r.
Redaktor: pienkosiwona
BOHATERON’24

Kolejna edycja programu BohaterON i MŁODE GŁOWY za nami. Tegoroczna kampania była inna niż dotychczasowe. Pokazała naszym uczniom Bohaterów Powstania Warszawskiego w nowym świetle.

   Powstała z okazji 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego z myślą o łączeniu pokoleń i wskazywaniu podobieństw między młodymi ludźmi sprzed 80 lat i tymi, którzy dziś mierzą się z wyzwaniami codzienności. Pokazywać, że bohaterowie powstania warszawskiego też mieli kiedyś po kilkanaście lat. Dorastali, zakochiwali się, zaprzyjaźniali, uczyli, czasem buntowali przeciw rodzicom, a czasem bardzo tęsknili za ich obecnością. Wybuch wojny sprawił, że doświadczenia ich pokolenia i pokolenia współczesnych nastolatków są różne. Ale ludzka wrażliwość, marzenia, potrzeby – były i są podobne.

    W ramach kampanii uczniowie wysłuchali opowieści Powstańców o tym  przed jakimi wyzwaniami stawali i jakich dokonywali wyborów. Co wtedy o sobie myśleli? Jak oceniają to dzisiaj? Co chcieliby przekazać młodzieży teraz, gdy do własnej młodości z jednej strony mają dystans, a z drugiej – wciąż wracają wspomnieniami do tamtych czasów, gdy w strasznej rzeczywistości próbowali żyć jako wolni i sprawczy ludzie? Mówili także o tym, czym przejmowali się za młodu, i o tym, że z perspektywy czasu te zmartwienia – dotyczące np. wyglądu czy wyników w nauce – wydają im się zupełnie nieuzasadnione.. 

Tegorocznej realizacji projektu towarzyszyło pytanie – Co Powstańcy powiedzieliby sobie samym z młodości uczestnicy Powstania Warszawskiego?
Bohaterowie naszego projektu mówią – „też byliśmy”.
Też byliśmy młodzi.
Też byliśmy zakochani.
Też byliśmy przejęci szkołą.
#TeżByliśmy

    “My też byliśmy młodzi. Opowiedziana i nieopowiedziana historia Powstańców” – w lekcji wzięły udział klasy 7 i 8. Uczniowie przynieśli stare fotografie, o które wcześniej prosiła p. Monika Rosiuk- nauczycielka historii. Przeprowadzona krótka rozmowa na ich temat, poprzedziła  analizę wiersza Tadeusza Różewicza.  Podczas zajęć zdecydowanie bardziej aktywny udział w zajęciach przypadł dziewczętom. Lekcja bardzo ciekawa, ale też dla niektórych trudna.

  Opowiadanie ” Tajemniczy pamiętnik” wywołało mnóstwo emocji w klasie  IV i VI. Niezwykłe chwile refleksji towarzyszyły uczniom podczas rozmów.

Najmłodsi uczniowie naszej szkoły wysłuchali opowiadania ” Niezwykła piosenka”. Cudowne, ciepłe myśli zrodziły się w sercach uczniów klas I-III. Wszyscy byli jednogłośni – każdy z nas kocha naszą Ojczyznę, każdy bardzo stara się dbać o Nią, ale każdy z nas robi to na swój sposób. Każdy sposób jest bardzo ważny i wartościowy, jeśli opiera się na prawdzie, szczerości oraz życzliwości i staraniach.

Jak każdego roku połączyło nas wspólne działanie – DRZEWO PAMIĘCI  ❤️